Často kladené dotazy

Pravidla

Je možné, aby tým v případě předčasného ukončení závodu pokračoval ve dvou členech?

Ano, pokud měl tým původně 3 nebo 4 členy, tak je to možné. Vždy však musí v týmu zůstat alespoň jeden dospělý a jeden dětský závodník. Důvod předčasného ukončení závodu není nutné vůbec uvádět. Nezáleží tedy na tom, zda se jedná o zdravotní, rodinné, pracovní či jiné důvody.

Je možné, aby celý tým odstoupil ze závodu?

Ano, je to možné. Pokud se nejedná o porušení pravidel, ale o odstoupení z vlastního rozhodnutí (např. ze zdravotních důvodů), bude tým označen zkratkou DNF.

Je nutné každou noc nahlašovat začátek a konec spánku?

Ne, to není vůbec potřeba. Je na čestnosti týmu, že opravdu každou noc do svého programu spánek zařadil a realizoval.

Je možné cestovat vlaky jiných společností než Českých drah?

Ano, je možné využívat jakákoliv kolejová vozidla bez ohledu na dopravce. Mimo vlaky Českých drah je však nutné počítat s doplácením jízdného, protože Jízdenka na léto platí pouze ve vlacích ČD. Případně je možné využít týdenní jízdenku OneTicket, která platí i ve většině vlaků ostatních dopravců. Nicméně oproti Jízdence na léto je výrazně dražší a vzhledem ke stále dominantnímu podílu Českých drah na trhu se její pořízení pro závod zatím ekonomicky nevyplatí. Může být nicméně zajímavá pro účastníky, kteří se nechtějí během závodu zabývat tím, který dopravce obsluhuje jejich příští spoj.

Je nutné nahlásit využití náhradní (autobusové) dopravy?

Ne, to není vůbec potřeba. Je na čestnosti týmu, že se opravdu jednalo o náhradní a nikoliv běžnou dopravu.

Může náhradní (autobusová) doprava za vlak zastavit i mimo vlakovou stanici?

Ano, může, a občas se tak i děje bez přičinění. Někdy je dokonce možné se s řidičem domluvit, aby zastavil blíž k checkpointu.

Je možné využít náhradní (autobusovou) dopravu i za tramvaj?

Ano, je to možné. Pravidlo §3 stanovuje, že při výlukách vlaků a kolejových dopravních prostředků MHD je možné využít dopravcem určenou náhradní dopravu, tedy i při výluce tramvaje.

Může navigátor nebo pomocník převážet zavazadla závodníků vlakem?

Pravidlo §3 stanovuje, že není umožněno nechat si přenášet ani převážet zavazadla dalšími osobami, tedy ani navigátory či pomocníky, kteří nejsou považování za závodící členy týmu. Nezáleží na tom, zda se jedná o vlak, auto nebo jiný dopravní prostředek. Navigátoři a pomocníci však mohou pohlídat zavazadla (např. na nádražích) a jejich drobný přesun do 100 metrů (např. mezi nástupištěm a lavičkami) není považován za porušení pravidel.

Je možné si ke konci závodu nechat odvézt nepotřebná zavazadla?

Ne, to není možné. Zákaz přenášení a převážení zavazadel dalšími osobami platí po celou dobu závodu. Kdykoliv je však možné využít úschovny zavazadel nebo ukládací skříňky na nádražích a zde nepotřebná zavazadla odložit.

Je nutné dobýt všechny checkpointy turistické etapy?

Každá turistická etapa obsahuje tři checkpointy a ty je možné dobývat. Za jednotlivé checkpointy jsou však přidělovány body zvlášť, není tedy nutné je dobýt všechny.

Kdy je nutné nahlásit dosažení checkpointu?

Dosažení checkpointu je nutné nahlásit bezprostředně po jeho dosažení, nejpozději však ve chvíli jeho opuštění. Nahlášení tedy není možné kvůli ušetření času ponechat na pozdější dobu, např. na cestu z checkpointu nebo do vlaku. Je však možné strategizovat (např. kvůli některým bonusovým úkolům) a zprávu o dosažení checkpointu odeslat až při jeho opuštění. Při této činnosti musí být přítomni všichni členové týmu. Není tedy možné, aby zprávu na místě odesílal jeden člověk a ostatní se už vydali na nádraží.

Jak funguje webová aplikace?

Webová aplikace umožňuje nahlásit dosažení checkpointu pouze z místa, které je vymezeno jeho GPS souřadnicemi a okruhem do vzdálenosti 50 metrů. U nahlašování splnění bonusového úkolu žádné omezení není.

Kolik členů týmu musí být zachyceno na fotografii dokazující dosažení checkpointu?

Na této fotografii musí být zachyceni všichni členové týmu. Lze využít dlouhou ruku, selfie tyč, samospoušť, navigátora v terénu nebo případného kolemjdoucího. Není možné se vyfotit dvakrát (se zachycenými různými členy týmu) a odeslat obě fotografie. Zveřejněna by totiž byla pouze jedna z nich a to by mohlo být pro ostatní týmy matoucí.

Mohou být zachyceny na fotografii dokazující dosažení checkpointu nebo splnění bonusového úkolu mimo členy týmu ještě další osoby?

Kvůli Obecnému nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) nemohou být zachyceny na této fotografii mimo členy týmu žádné další rozpoznatelné osoby. Výjimku představují přihlášení navigátoři, kteří svým přihlášením souhlasili s pravidly a využitím osobních údajů, a případní další pomocníci, kteří před startem závodu vyplnili formulář s udělením příslušných souhlasů.

Je nutné např. absolvovat prohlídku hradu nebo vyjít na vrchol rozhledny?

Ne, to nutné není. V případě dostatečného času se ovšem kulturním zážitkům meze nekladou.

Kde je nutné se vyfotit, pokud checkpoint není přístupný (např. večer)?

V takovém případě se stačí vyfotit na posledním veřejnosti přístupném místě. Jedná se např. o checkpointy v parcích, které mohou být večer zavřené. Fotografie u uzamčené brány do parku tedy bude dostačující.

Pokud je checkpointem přímo vlaková stanice nebo velmi blízké místo, je možné se vyfotit z vlaku?

Ne, to není možné. Vždy je nutné z vlaku vystoupit a vyfotit se přímo u daného objektu. Je však samozřejmě možné se domluvit s průvodčím, aby odjezd vlaku pozdržel.

Je pohádkový checkpoint považován za řádný checkpoint?

Ano, jedná se o řádný checkpoint a započítává se např. do bonusového úkolu DOBRÁ TROJKA, FANTASTICKÁ ČTVERKA A BLÁZNIVÁ PĚTKA.

Jaký čas rozhoduje pro získání prémiových bodů za první a druhé dosažení checkpointu?

Pro získání prémiových bodů rozhoduje čas úspěšného zpracování nahlášení dosažení checkpointu prostřednictvím webové aplikace. V případě podobných časů od dvou týmů však nedojde ke kontrole a při nesprávném získání prémií je potřeba se ozvat v kapitánské konverzaci na Messengeru. Celý závod je o čestnosti a tým, který byl na místě později, musí dát přednost týmu, který byl na místě dříve a danou prémii si zaslouží. Postup je takový, že dosažení checkpointu prostřednictvím webové aplikace nahlásí nejprve rychlejší tým a teprve potom ten pomalejší.

Mohou týmy dorazit na checkpoint ve stejný čas?

Teoreticky mohou, ale systém vždy (kromě pohádkového checkpointu) potřebuje rozlišit pořadí. V takovém případě je nutné, aby se kapitáni týmů na nějakém pořadí dohodli a podle toho dosažení checkpointu nahlásili (nezáleží na tom, zda jsou na daném checkpointu ještě nějaké prémie nebo už ne). Mohou si například "střihnout" nebo se domluvit, že zde bude "první" jeden tým, a až se týmy znovu potkají, bude "první" druhý tým.

Mohou být týmu odečteny body, i když nebyl nijak penalizován?

Ano, týmu mohou být odečteny body za unikátně získané checkpointy. Výpočet bodů funguje tak, že při prvním dosažení checkpointu získá tým dva prémiové body za toto první dosažení a okamžitě jeden další prémiový bod za unikátně získaný checkpoint (v této chvíli je tým opravdu jediným, který checkpoint získal). Celkem tedy získá tři prémiové body zároveň. Ve chvíli, kdy checkpoint dobude další tým, dojde k přepočítání bodů. První tým získá pouze dva prémiové body za první dosažení, druhý tým jeden prémiový bod za druhé dosažení. Prémiový bod za unikátně získaný checkpoint nezíská nikdo. Toto přepočítání se tedy projeví odečtením jednoho bodu prvnímu týmu.

Je nutné si vyzvednout závodnické vybavení v sobotu večer?

Nutné to není, ale pokud si většina týmů vyzvedne závodnické vybavení už v sobotu večer, bude nedělní ráno vzhledem k počtu týmů méně hektické. Týmy, které dorazí kompletní, budou zároveň vyfoceny. Ze soboty na neděli je také potřeba si zajistit přespání v Olomouci (buď přímo ve sboru nebo vlastní). Týmy, které nebudou moci dorazit už v sobotu, musí přijít v neděli na místo startu o půl hodiny dříve (tedy v 8:00), aby si stihly vyzvednout závodnické vybavení, vyzkoušet GPS lokátor a vyfotit se ještě před přípravou na start.

Jaké jsou podmínky přespání ve sboru?

Odhadovaná kapacita je 30–40 lidí a poplatek za osobu je dobrovolný (žádná částka není stanovena). Je potřeba karimatka a spacák. Sprcha je k dispozici. V případě velkého zájmu budou mít samozřejmě přednost kapitáni týmů, kteří se ozvali dříve a uvedli počet přespávajících. Ve sboru je také možné ponechat nepotřebné věci. Ve středu potom budou převezeny na ukončení závodu.

Kdy je přesně konec závodu?

Konec závodu je ve středu přesně ve 14:00:00. Do této doby je možné nahlašovat dosažení checkpointů a splnění bonusových úkolů. Od času 14:00:01 je počítáno zpoždění.

Může se tým v cíli vyfotit dříve?

V případě, že by nějaký člen týmu (nebo celý tým) nemohl počkat do středy do 14:00, může se tým vyfotit dříve (i o několik hodin nebo dnů, dokonce je možné se vyfotit už v neděli). Potom už však závod pro tento tým končí a nemůže dobývat další checkpointy a plnit bonusové úkoly.

Bonusové úkoly

Je nutné nahlásit splnění bonusového úkolu?

Pokud to není výslovně uvedeno ani není bonusový úkol podmíněn odesláním fotografie nebo zprávy, dojde k jeho započítání automaticky. V opačném případě je nutné jeho splnění nahlásit a to bezprostředně (pokud to není výslovně uvedeno jinak). Není tedy možné splnit bonusový úkol a jeho nahlášení nechat např. na jiný den.

Kdy budou přičteny body za splnění bonusového úkolu?

Body budou přičteny okamžitě po nahlášení splnění (pokud to daný bonusový úkol vyžaduje). Výjimku tvoří ty bonusové úkoly, které se už ze své podstaty vyhodnocují v jiném čase (např. ve 21:00 nebo na konci závodu). Splněné bonusové úkoly jsou zveřejňovány podle stejného pravidla jako získané checkpointy.

Checkpointy

Co znamená údaj v kulaté závorce za názvem checkpointu?

Tento údaj upřesňuje, kde je nutné se vyfotit (např. rozcestník nebo vstup). Neplést se zkratkou státu u pohraničních checkpointů (např. SK), která je také uvedena v kulaté závorce.

Jak je určena bodová hodnota běžného checkpointu? Proč má tento checkpoint hodnotu X bodů a tamten Y bodů?

Při určování bodové hodnoty běžných checkpointů (tedy nikoliv checkpointů turistických etap) se v základu vychází z kilometrické vzdálenosti od nejbližší vlakové stanice: 0–1 km = 2 body, 1–1,5 km = 3 body, 1,5–2 km = 4 body, 2–2,5 km = 5 bodů, 2,5–3 km = 6 bodů. Občas se však berou v úvahu i další faktory (především dostupnost vlakových spojů v době konání závodu, ale také převýšení, terén apod.), obzvlášť pokud je kilometrická vzdálenost blízko některému z výše uvedených rozmezí. Cílem organizačního týmu je, aby všechny checkpointy měly adekvátní bodovou hodnotu a bylo atraktivní je dobývat. To je v průběhu závodu ještě podpořeno existencí prémií za první a druhé dobytí, protože zatímco na těch nejpopulárnějších checkpointech prémie dlouho nevydrží, na těch méně výhodných mohou být k dispozici i v pozdějších fázích závodu a tím hodnota těchto checkpointů průběžně stoupá. Vzhledem k tomu, že objektivní hodnota checkpointu však není přesně měřitelná a podílí se na ní mnoho faktorů, nelze očekávat, že všechny checkpointy budou obodovány dokonale "spravedlivě". Není to možné už z toho důvodu, že zatímco rozdíly mezi checkpointy jsou často velmi malé, jejich bodové hodnocení je vždy celočíselné a každá bodová hranice představuje určitý "skok". V každé fázi závodu vždy budou existovat aktuálně výhodnější i méně výhodné možnosti a volba mezi nimi je jedním z klíčových faktorů, které mohou týmu přinést úspěch v závodu. Podmínky jsou pro všechny týmy stejné a je jen na nich, jak s nimi naloží.

Co znamenají údaje o nejbližší vlakové stanici a vzdálenosti?

Tyto informace udávají striktně nejbližší vlakovou stanici (i když nemusí mít nejlepší dostupnost spojů) a vzdálenost k checkpointu od ní včetně oficiálních zkratek (podle portálu Mapy.com). Je nutné vzít v úvahu, že uvedené údaje jsou pouze orientační a pomocné. Jsou sice zodpovědně určovány a ověřovány, ale k nepřesnostem nebo překlepům může vždy dojít. V žádném případě se tedy na ně nelze spoléhat ani se na ně vymlouvat. Úkolem navigátora je naplánovat nejoptimálnější trasu, případně si tyto údaje zkontrolovat.

Co znamená slovo "tramvaj" za údajem o nejbližší vlakové stanici?

Toto slovo udává, že vzdálenost není počítána od uvedené vlakové stanice, ale od nejbližší zastávky tramvaje. Na základě této vzdálenosti je určena i bodová hodnota checkpointu.

Co znázorňuje červený vykřičník nebo otazník za údajem o nejbližší vlakové stanici?

Červený vykřičník znázorňuje, že do/z této stanice nejezdí vlaky ČD, ale pouze soukromí dopravci. V případě červeného otazníku se u této stanice lze setkat jak s vlaky ČD, tak i s vlaky soukromých dopravců. Pokud není uveden žádný červený znak, tato stanice je obsluhována pouze vlaky ČD. Informace o dopravcích se týká pouze této stanice (tedy posledního/prvního spoje) a netýká se jednotlivých přestupů.

Co znázorňují červené symboly ⦻ a ☈ za údajem o nejbližší vlakové stanici?

Červený symbol ⦻ znázorňuje, že trasa není vhodná pro kočárek. V případě červeného symbolu ☈ sice nejkratší trasa také vhodná pro kočárek není, ale existuje o několik set metrů delší objízdná trasa, která pro kočárek vhodná je. Někdy je však nutné vystoupit v jiné vlakové stanici. Pokud není uveden žádný červený symbol, trasa by měla být (na základě mapy) pro kočárek vhodná.

Je možné vystoupit na vlakové stanici v pohraničí?

Ano, je možné vystoupit na jakékoliv vlakové stanici, tedy i v pohraničí. U některých checkpointů je dokonce taková stanice uvedena jako nejbližší. Jízdenka na léto i týdenní jízdenka OneTicket však platí pouze na území ČR, proto je nutné v příhraničním pásmu dokoupit jízdenku pro tzv. malý pohraniční styk (typicky od poslední stanice na území ČR do první stanice za hranicemi), případně využít služeb soukromého dopravce (např. Trilex).

Přihlášené týmy

Kdo je navigátor a musí ho každý tým mít?

Mít navigátora není povinné, ale vřele doporučované. Jedná se o člověka, který většinou sedí doma za počítačem, je obklopený mapami a jízdními řády, sleduje postup ostatních týmů a na základě všech dostupných informací plánuje další trasu. Podobně je to s navigátorem v terénu, který minimálně část cesty putuje se svým týmem, ale ve zbývajícím čase plánuje jako standardní navigátor a např. hlídá zavazadla. Pokud tým žádného navigátora nemá, je odkázán sám na sebe. To je samozřejmě možné, ale je nutné počítat s větší únavou, protože chvilky pro odpočinek budou věnovány plánování dalšího postupu týmu.

Když se tým účastnil závodu minulý rok, bude mu umožněno přednostní přihlášení?

Tři nejlepší loňské týmy mají možnost se přednostně přihlásit. Ostatním týmům však přednostní přihlášení umožněno nebude. Pokud se chce takový tým účastnit i letos, musí se jeho kapitán včas přihlásit standardním způsobem. V tom případě však bude mít tento tým přednostní právo na svoji loňskou barvu (ta se v první fázi přihlašování vůbec neřeší).

Může tým přihlásit navigátor?

Nic nebrání tomu, aby kapitánem týmu byl navigátor, takže i on může tým přihlásit. Nicméně platí, že do 14 dnů od přihlášení kapitána musí mít tým mimo navigátory minimálně 3 členy včetně jednoho dospělého a jednoho dětského závodníka (viz pravidlo §13).

Co znamená číslo v závorce za názvem týmu?

Toto číslo udává zbývající počet dnů pro složení minimálně tříčlenného týmu (mimo navigátory) včetně jednoho dospělého a jednoho dětského závodníka. Jakmile tým tuto podmínku splní, závorka s číslem zmizí. Pokud se tak do daného termínu nestane (do 14 dnů od přihlášení kapitána), bude přihlášení zrušeno a místo přenecháno náhradnímu týmu.

Co znázorňuje šedá barva účastníka a číslo v závorce?

Šedá barva znázorňuje, že daný účastník dosud nezaplatil startovné/tričko, a číslo v závorce udává zbývající počet dnů pro jeho zaplacení. Jakmile závodník zaplatí, jeho barva se změní na černou a závorka s číslem zmizí. Pokud nebude startovné/tričko do daného termínu zaplaceno (do 30 dnů od potvrzení přihlášení, ale nejpozději do data konce přihlašování), tak bude přihlášení zrušeno.

Může se z přihlášeného závodníka stát navigátor a opačně?

Ano, je to možné, ale tuto změnu je nutné nahlásit organizátorům závodu (není potřeba uvádět důvod) nejpozději před jeho startem (v průběhu závodu už to tedy možné není) a musí být dodržen minimální počet závodníků (3 členové včetně jednoho dospělého a jednoho dětského závodníka).

Může se závodník odhlásit na poslední chvíli?

Ano, je to možné, ale odhlášení je nutné nahlásit organizátorům závodu (není potřeba uvádět důvod) nejpozději před jeho startem a musí být dodržen minimální počet závodníků (3 členové včetně jednoho dospělého a jednoho dětského závodníka).

Průběžné pořadí

Co znamenají zkratky v závorce za názvem týmu?

Zkratka HCP znamená, že má tým nastavený handicap, tzn. že maximálně jeden dospělý a jedno dítě předčasně ukončili závod. Zkratka DSQ znamená, že je celý tým diskvalifikovaný. Zkratka DNF znamená, že tým nedokončil závod. Jedná se o variantu diskvalifikace při odstoupení z vlastního rozhodnutí a nikoliv kvůli porušení pravidel.

Co znamenají údaje PRVNÍ a NEJBLIŽŠÍ?

Tyto informace udávají bodovou ztrátu na první tým, resp. nejbližší tým s lepším pořadím.

Mapa

Co znázorňuje symbol checkpointu?

Symbol checkpointu znázorňuje, zda se jedná o pohádkový checkpoint (hvězdička), checkpoint z turistické etapy (silueta hor) nebo běžný checkpoint (bez symbolu).

Co znázorňuje barva checkpointu?

Barva checkpointu znázorňuje, který tým dosáhl checkpointu jako první (u pohádkového checkpointu není barva podstatná). Černá barva označuje dosud nedobytý checkpoint.

Co znázorňuje číslo checkpointu?

Některé týmy mají stejné nebo podobné barvy, proto pro zpřehlednění číslo checkpointu znázorňuje číslo týmu. Stejným způsobem jsou očíslované také ukazatelé poloh jednotlivých týmů.

Dobyté checkpointy

Co znamená číslo u dobytého checkpointu daného týmu?

Toto číslo udává bodovou hodnotu získané prémie (1, 2 nebo 3 body v případě unikátně dobytého checkpointu). Symbol fajfky znázorňuje dobytý checkpoint bez prémie. Daným týmem nedobytý checkpoint je znázorněn prázdným kolečkem.

Jak lze z kolečka zjistit, o který tým se jedná?

Na desktopovém zařízení stačí najet na kolečko myší, na mobilním zařízení je potřeba kolečko podržet.

Týmy

Jak je vypočítána ušlá vzdálenost?

Tato hodnota není vypočítána na základě údajů z GPS lokátorů, ale na základě dobytých checkpointů. Jedná se tedy pouze o orientační ušlou vzdálenost. Jsou do ní zahrnuty dobyté checkpointy (dvakrát vzdálenost uvedená v tabulce) a turistické etapy (pouze v případě dobytí všech tří checkpointů). Zkratky či prodloužení, nekompletní turistické etapy, cesty za splněním bonusových úkolů apod. zahrnuty nejsou.

Notifikace

Jak fungují upozornění?

Lze dostávat upozornění na právě dobytý checkpoint, splněný bonusový úkol nebo zveřejněné nové checkpointy (buď všechno nebo nic). Postup pro zapnutí notifikací je následující: Zobrazit web v prohlížeči → Přidat aplikaci na plochu (domovskou obrazovku) → Spustit aplikaci → Přejít na stránku Notifikace (v menu Aktuálně) → Kliknout na přepínač "Dostávat upozornění" → Povolit oznámení. Notifikace lze kdykoliv vypnout. Životnost notifikací je nastavena na 60 vteřin. Budou se tedy zobrazovat pouze na zařízeních, která jsou online, resp. při jejich připojení do jedné minuty. Není žádoucí, aby po připojení zařízení přišly desítky upozornění. Nečitelnost notifikací na starších mobilních zařízeních s nastaveným tmavým pozadím je dána chybou prohlížeče Chrome (problém se týká notifikací ze všech webů). Řešením je zobrazení světlého pozadí pod notifikací (otevření jakékoliv aplikace se světlým motivem) nebo použití jiného mobilního prohlížeče (např. Firefox). Notifikace lze zobrazovat také na chytrém náramku, pokud umožňuje zobrazování notifikací z libovolné aplikace. Postup je daný konkrétním náramkem a jeho aplikací, ale většinou je nutné zapnout upozornění aplikací (volitelně pouze při zhasnutém displeji), zvolit aplikaci RAIL tour Family a ponechat náramkovou aplikaci spuštěnou na pozadí (typicky ve Správci baterie). Doporučením je používat náramkovou aplikaci, která v notifikacích zobrazuje i diakritiku, nebo ji alespoň automaticky odstraní. Dostávat upozornění na jakékoliv zařízení má smysl především pro závodníky a navigátory. Mohou si je samozřejmě zapnout i fanoušci závodu, ale mohlo by se jednat o nežádoucí spamování.